Digital markedsføring, også kaldet online markedsføring, er markedsføring af mærker for at skabe kontakt til potentielle kunder ved hjælp af internettet og andre former for digital kommunikation. Dette omfatter ikke kun e-mail, sociale medier og web baserede reklamer, men også tekst- og multimediebeskeder som en markedsføringskanal.
SEM eller Search Engine Marketing dækker både PPC- og SEO-arbejde. Det er ikke let at få trafik til dit websted via søgemaskinerne, og derfor er den bedste måde at gøre det på at kombinere PPC og SEO. PPC er betalt annoncering og SEO er en optimering af din hjemmesides struktur og indhold for at tiltrække organisk trafik.
SEO
SEO (Search Engine Optimization) arbejder for at gøre din virksomhed optimeret til søgemaskiner som Google og Bing. Det handler om at få dig højere op på søgemaskinernes resultatsider, så du bliver bedre synlig for brugere, der søger efter de produkter eller tjenester, du tilbyder. Mange mennesker gider ikke scrolle til side 2 i søgemaskinerne, så SEO er vigtigt at arbejde med, hvis du ønsker at generere mere forretning fra online-søgninger. SEO er noget, der tager tid og laves på baggrund af en SEO-plan, der skal lægges for minimum 6 måneder.
DER FINDES INGEN NEMME OG HURTIGE SEO-LØSNINGER
Ved hjælp af søgeordsundersøgelser og rankinganalyser finder vi ud af, hvor dit websted ligger i forhold til dine konkurrenter. Derefter arbejder vi på at optimere dit indhold, UI og UX, så dit website kan blive crawlet, altså fundet og analyseret, effektivt. Dit indhold bliver crawlet af søgemaskinerobotter, eller crawlere, for at samle dataene og indeksere dem i søgemaskinernes arkiver. Google rangerer dit websted på baggrund af, hvor relevant det er for brugerne.
Strategi
SEO er en løbende strategi, og jo længere tid du investerer i den, jo flere resultater giver den. Det er ikke en hurtig løsning.
PPC
PPC, eller Pay-per-click, er en form for annoncering på søgemaskiner som Google og Bing. Det er en måde at komme øverst på søgemaskinernes resultatsider på ved hjælp af betalte midler. Det kaldes PPC, fordi din annoncekonto bliver opkrævet, hver gang der klikkes på en af dine annoncer. Omkostningerne for hver annonce, eller CPC (cost per click), afhænger af dit websteds kvalitetsscore og det valgte søgeords konkurrence. PPC-kampagner kan være en kortsigtet løsning, og mange bruger det til at flytte produkter eller sæsonbestemte tilbud som en måde at øge omsætningen på. Der er ca. 4 pladser til annoncer på Google, så det kan være en udfordring at få dit website i for et udvalgt søgeord.
Gennem værktøjer som Google Ads arbejder PPC-professionelle på at finde søgeord, som dit website vil klare sig godt på, og afhængig af konkurrencen fastsættes CPC’en. Ved at byde på søgeord mod konkurrenterne vises din annonce i relevante søgeresultater, og det koster dig penge, hvis en bruger klikker på din annonce.
Social media marketing er markedsføringspraksis, der foregår på sociale medieplatforme. På sociale platforme som Facebook, Instagram og Snapchat eller TikTok skal virksomheder online investere i markedsføring på sociale medier for at øge deres følgere og nå ud til en helt ny gruppe af potentielle kunder. Afhængigt af din virksomhedstype er der et socialt netværk derude for dig. Alle virksomheder vil gøre klogt i at være på Facebook, men hvis du specialiserer dig i B2B, er LinkedIn det rette for dig. Hvis du er en “visuel virksomhed”, så er Instagram det ideelle.
Gennem lignende kampagner og målrettede annoncer er målet at øge din følgerskare på de sociale medier i håb om at få flere forretninger via disse platforme. Sider som Facebook indsamler data om dine likes og interesser samt personlige faktorer som alder, placering osv. Alle disse oplysninger er tilgængelige for Facebooks erhvervsbrugere til at oprette målrettede annoncer, der skal vises i en udvalgt befolkningsgruppes nyhedsfeed. Disse annoncer kan bruges til at promovere produkter, tjenester eller lokke brugere til at “synes godt om” din side, så de holdes opdateret med dine indlæg.
Content marketing handler om at skabe værdifuldt indhold, der informerer dine potentielle kunder. Nogle af de største brands i verden lægger aktivt blogs, billeder og videoer om deres virksomhed ud, som er underholdende eller informative. Det er det, der etablerer din virksomhed som et brand og i bund og grund det, der får dine kunder til at opbygge tillid til det, du tilbyder. Det er som at promovere dit brand uden at have til formål at sælge noget. Dette skaber tillid for både søgemaskiner og dine kunder og etablerer i sidste ende dit brand som en vigtig reference inden for dit domæne.
Ligesom SEO er Content Marketing en langsigtet investering, og den bør være baseret på en gennemarbejdet plan, der bør udarbejdes for mindst 6 måneder. Dette kan omfatte søjlesider, blogs, kampagner på sociale medier og organiske kampagner.
E-mail-marketing er en form for direkte markedsføring, der sender information, tilbud, blogs osv. direkte til dine kunders indbakker. I et hav af e-mails vil din markedsføringsmail blive vist, men tricket er at få den læst. Heldigvis findes der bureauer, der kan hjælpe dig. E-mail-marketing er en fantastisk måde at nå dine kunder på, interagere med dem efter køb eller endda sende dem et nyhedsbrev. Vær advaret: Hvis du sender uopfordrede e-mails, vil du få en plads i spam-boksen. Så sørg for, at du har indsamlet din mailingliste på egen hånd og ikke fra et tredjepartsfirma. De skal være dine kunder eller have valgt at modtage dine mails.
E-mail-marketing betragtes normalt som kortsigtet, men kan også bruges på lang sigt. Hvis du sender unikke rabatkoder ud i en kort periode, kan det være et kortsigtet middel til at øge salget. Eller hvis du vælger at sende blogs eller nyhedsbreve, for at øge trafikken på dit website, kan det bruges på lang sigt. Du skal bare ikke sende e-mail efter e-mail hver dag – det kan folk ikke lide.
Både influencer- og affiliate-markedsføring gør brug af influencere eller andre brancheeksperter. Denne metode er blevet mere og mere populær i de seneste år via websteder som Instagram og YouTube, hvor virksomheder hyrer en kendt influencer til at promovere deres produkter eller tjenester på deres sociale sider eller affiliate-websteder. Disse samarbejder kan indebære, at der gives unikke rabatkoder, sponsorerede blogindlæg eller lodtrækninger osv. til influentens publikum for at skabe opmærksomhed omkring dit brand og din virksomhed.
Denne metode kræver, at du finder en person med en stor følgerskare. Dette kan være på sociale medier eller i en branche og derefter henvende sig til dem med et samarbejde. De fleste vil kræve betaling eller en andel af det salg, der kommer fra deres publikum, som køber deres produkter eller tjenester. Derefter vil de oprette indlæg, blogs eller videoer for at “vise” jeres samarbejde frem og forhåbentlig skabe mere salg til din virksomhed. Det handler om at finde den rette influencer til din virksomhed.
Influencer- eller affiliate marketing kan være en kortsigtet kampagne, der skal bidrage til at skabe mere salg eller øge trafikken på webstedet. Influencere vil normalt ikke løbende promovere i længere tid end en uge eller mindre. Dette skyldes, at deres følgere afbryder deres engagement (de bliver kede af at se dit produkt på deres “idols” feed).
Google, tidligere kendt som Adwords, tilbyder betalte reklamer, der vises i søgeresultater på google.com ved hjælp af Google Ads eller reklamer, der vises på andre websteder via Display Network og Googles AdSense-program.
Læs mereSociale medier bør være en del af enhver virksomheds digitale markedsføringsstrategi. Det er en vigtig måde at dele indhold, opbygge links og skabe engagement på. Du går dog glip af det fulde potentiale af sociale medier, hvis du kun bruger dem til organisk trafik.
Læs mereSociale annoncer giver dig mulighed for at nå ud til endnu flere af dine målgrupper, ofte til en lav pris. Du kan derefter gøre disse brugere til følgere og fortsætte med at markedsføre dig til dem.
Læs mere
Den største fordel ved digital markedsføring er, at man kan nå ud til en målgruppe på en omkostningseffektiv og målbar måde. Andre fordele ved digital markedsføring er bl.a. øget mærkeloyalitet og øget onlinesalg.
Fordelene ved digital markedsføring er bl.a.:
En digital markedsføringsstrategi er en plan og et sæt handlinger, der hjælper dig med at nå dine markedsføringsmål. Målene bestemmes af dine forretningsmål. Når disse mål er fastsat, vil digitale markedsføringskampagner blive udviklet og udført for at nå dem. Alt dette kan udføres af et internt team, som du ansætter, eller af et digitalt marketingbureau, der kan levere alle disse tjenester “in a box”.
Et fuldt marketingteam består normalt af: Marketingchef, tekstforfatter, SEO-specialist, grafisk designer, CPC-specialist, social media manager og en udvikler.
Det er vigtigt at have en strategi for at nå et hvilket som helst mål. Det optimerer fuldt ud implementeringen af arbejdsgangen og giver mulighed for høj effektivitet, samtidig med at man overser forskellige områder for at gennemgå dataanalyser og handle i overensstemmelse hermed.
Du kan enten håndtere markedsføringen internt eller hyre et bureau til at håndtere din markedsføring. På nettet har du brug for et digitalt marketingbureau med ekspertise inden for alt, hvad der er online, fra websites til sociale medier og webreklamer.
Målet er at fremme virksomheden, brandet, opbygge kundeloyalitet og øge salget gennem digitale markedsføringsindsatser. Dette opnås ved at bruge digitale teknologier, der er målbare, målrettede og interaktive.
Et digitalt marketingbureau består typisk af flere marketingkomponenter, der alle er samlet under én paraply. Disse elementer omfatter SEO, sociale medier, pay-per-click-annoncer (PPC), webdesign, indhold, datarapporter, leadgenerering, strategiudvikling og andre relaterede områder. Et digitalt marketingbureau giver dig fleksibilitet til at bruge ét bureau til at håndtere alle de forskellige online marketingopgaver, der er nødvendige for online markedsføring. Hvis dit team har ekspertise inden for et eller to områder, kan de håndtere det og lade det digitale bureau håndtere resten.
Et bureau tilbyder en lang række marketingtjenester, som en virksomhed typisk ikke har intern ekspertise inden for, eller det er en outsource-kanal for en del af dit marketingteam.
Den digitale marketingstrøm er ikke forbeholdt store virksomheder. Uanset størrelse, branche eller geografi er digital markedsføring en nødvendighed for vækst og forretningsinnovation i dag og fremover.
Traditionelle markedsføringskampagner, herunder print og tv, er dyrere på grund af dyre ressourcer og vanskelighederne med at spore ROI. Digital markedsføring bruger målrettet forskning og analyser til hurtigt at afgøre, hvilke tilgange der fungerer godt, og hvilke der ikke er omkostningerne eller ressourcerne værd. Derfor er de fleste digitale markedsføringskanaler normalt mindre dyre fra starten og forhindrer overforbrug på kampagner, der ikke giver resultater.
Mens store virksomheder med større budgetter vil kunne bruge flere penge på betalte annoncer og avanceret software, giver digital markedsføring små virksomheder flere muligheder for at konkurrere, forbedre kendskabet til deres brand og opbygge et publikum.
Selv om det ikke er den nemmeste marketingmåling at beregne, er det færdige produkt enormt værdifuldt for at måle succes. Når det gælder traditionel markedsføring, er det meget vanskeligere at måle ROI for en trykt annonce end for en digital annonce, fordi målgruppen for en trykt annonce er meget bredere. Med digital markedsføring, som kan målrettes specifikke målgrupper, er det lettere at fastslå, hvilken annonce der førte til hvilket salg.
En af de bedste egenskaber ved digital markedsføring er virksomhedens mulighed for at eksperimentere med næsten alle aspekter af en markedsføringskampagne. Test kan f.eks. bruges til bedre at engagere en målgruppe, forbedre CTR’er (Click Through Rate), hjælpe med at føre købere gennem deres rejse og meget mere. Gennem regelmæssig A/B-testning kan alle former for kommunikation nå modenhed og overgå sig selv med hver test.
Mobil markedsføring åbner en hel verden af muligheder for øget engagement, lige fra at skabe en mere personlig brugeroplevelse til at nå ud til nye brugere. Ifølge Global Web Index ejer mere end 80 % af internetbrugerne en smartphone, og 90 % af den tid, de bruger på deres smartphone, går med apps. Mobil markedsføring – fra e-mail og design af sociale annoncer til SEO og brandede apps – giver dig mulighed for at nå brugerne i deres mest oprindelige miljø.
Måling af digitale analyser hjælper virksomheder med at træffe informerede beslutninger om, hvor de skal investere deres ressourcer, hvilket forbedrer effektiviteten. Det er en manuel proces at indsamle tal for traditionelle markedsføringskanaler, mens de fleste digitale platforme, herunder sociale medier og marketingautomatisering, har indbyggede analytiske dashboards med alle data automatisk tilgængelige. Se rapporter på dashboards for nem visning, og kortlæg kunderejsen ved at måle præstationsmålinger på hvert enkelt trin.
En anbefaling fra en ven får straks en virksomhed til at virke mere troværdig over for potentielle kunder. Anbefalinger får en virksomhed til at skille sig ud fra konkurrenterne, hvilket automatisk skaber tillid.
Alle bruger Google. Faktisk begynder 81 % af B2B-købscyklusserne med en søgning på nettet. Det er måske derfor, at søgemaskineoptimering (SEO) har den bedste ROI af alle digitale marketingkanaler. For at en virksomhed kan blive set på Google, skal den vises på søgemaskinens første side. En solid SEO-strategi bruges til at forbedre en virksomheds placering på Google.
Vejen til at nå dine forretningsmål og få succes går gennem en stærk digital markedsføringsstrategi. Bedre omkostningseffektivitet, flere data til at træffe bedre beslutninger og opbygning af kundernes tillid er blot nogle få af de fordele, der kan opnås ved digital markedsføring.
Hvis du arbejder med et digitalt marketingbureau, vil du højst sandsynligt komme tættere på dine resultater på kortere tid, fordi de teams, du arbejder med, allerede har den nødvendige erfaring og knowhow sammenlignet med et internt team, der har brug for tid til at tilegne sig nye færdigheder og skabe en synkroniseret arbejdsgang blandt de forskellige teammedlemmer.