Google, tidligere kendt som Adwords, tilbyder betalte reklamer, der vises i søgeresultater på google.com ved hjælp af Google Ads eller reklamer, der vises på andre websteder via Display Network og Googles AdSense-program.
Google Ads bruges til at skabe den første kontakt med potentielle målgrupper, der søger efter de tjenester eller produkter, som du tilbyder. Da alt dette sker på Googles søgeresultatside, kan brugen af sådanne annoncer sikre, at dine tilbud eller budskaber når ud til de rigtige personer på det perfekte tidspunkt i deres købers rejse.
Google Ads-markedspladserne fungerer som en auktion, hvor folk byder på klik. Det er dog ikke nødvendigvis, det højeste bud der vinder. Ud over penge tager Google også hensyn til kvalitetsscoren for at sikre, at de personer, der klikker på annoncerne, får den bedst mulige oplevelse.
Googles kvalitetsscore: Denne score måles på en skala fra 1-10 og er tilgængelig på søgeordsniveau. En højere kvalitetsscore betyder, at din annonce og landingsside er mere relevant og nyttig for en person, der søger efter dit søgeord, sammenlignet med andre annoncører.
Google Ads giver virksomheder mulighed for at opsøge brugere på to hovednetværk – søge- og displaynetværket samt et videonetværk baseret på Youtube.
På søgenetværket byder annoncørerne på de relevante søgeord. Dette giver dem mulighed for at vise deres annoncer til brugere, der indtaster disse søgeord i Google som en del af en søgeforespørgsel. De betalte søgeresultater vises normalt øverst og nederst på siden og har et lille annonceikon ved siden af dem.
Display-netværket giver på den anden side annoncører mulighed for at vise deres bannerannoncer på de websteder, der er en del af Google-netværket.
Det beløb, som Google Ads opkræver af annoncørerne, afhænger af, hvad de annoncerer.
Da Google Ads er et pay-per-click-annonceringsprogram, vises dine annoncer gratis, og du skal kun betale, når nogen klikker på din annonce på Googles søgeresultatside. Desuden er AdWords-systemet en live-auktion, og derfor bestemmes klikpriserne af mængden af konkurrenter, og hvor meget de er villige til at betale for et klik.
Når det gøres korrekt, kan Google AdWords skabe trafik af høj kvalitet til webstedet til omkostninger, der er langt mere konkurrencedygtige end andre former for annoncering.
Men hvis du ikke ved, hvordan du styrer processen, kan omkostningerne hurtigt stige, mens du potentielt får trafik af lav kvalitet. Nøglen til at køre en vellykket Google Ads-kampagne er at forstå de faktorer, der spiller ind på, hvor meget hvert enkelt klik koster dig.
Hvis du vil benytte søgeord med stor volumen og mange månedlige søgninger, kan du betale et stort beløb for den trafik.
At finde et passende budget afhænger af prisen på de søgeord, du ønsker at byde på. Hvis mange annoncører byder højt på et bestemt søgeord, vil buddet for dette søgeord være højere end andre, hvilket øger dit budget. Dette vil variere enormt meget afhængigt af branchen. Der er ingen minimumsudgifter på Google Ads, men det er næsten umuligt at drage fordel af et lavt dagligt budget.
“Jeg vil bare teste med et lille budget, og hvis det virker, så vil jeg øge mit budget.”
Teorien bag dette giver god mening, men platformen er ikke designet til at gengive resultater på denne måde.
Hvis vi sammenligner dette med traditionel reklame, svarer det til at købe en lille rubrikannonce i en avis. Hvis du opnår resultater med den lille annonce, køber du den store helsides annonce.
Logikken om, at den lille, billige annonce skal give resultater for at købe den større, dyrere og mere effektive annonce, er i bund og grund forkert. Jo dyrere noget er (især når prisfastsættelsen er auktionsbaseret), jo større værdi bør det have under ideelle omstændigheder.
Efterhånden som du indsamler data, skal du sigte efter at opnå mindst 6 klik om dagen. Hvis du sælger forsikringer, kan den gennemsnitlige CPC være ca. 25 kr. I dette tilfælde skal du bruge et budget på 150 kr. om dagen for at opnå disse 6 kvalitetsklik.
Afhængigt af kunden, branchen, målene og de pågældende steder anbefaler vores strateger startbudgetter fra kr. 4000 pr. måned (kr. 130 pr. dag) til kr. 40.000 pr. måned (kr. 1300 pr. dag).
Jo bedre du er rustet til at opbygge og optimere Google Ads-kampagner, jo højere bør dit startbudget være.
Hvis du starter din virksomhed for første gang og aldrig har brugt Google Ads før, bør du vælge et lavt budget, der stadig giver dig mulighed for at være konkurrencedygtig. Efterhånden som du øger de penge, du bruger, vil du få de klik, du leder efter; med dette vil du få flere data at arbejde med. Og hvis der er noget, som du vil finde værdifuldt, så er det data.
Virksomhederne opretter kampagner, og det, de er villige til at betale, påvirker deres annonceplacering (som styrer, om deres annonce vinder og vises eller ej) sammen med relevans og andre faktorer.
Hvert søgeord og hver placering af displayannoncer er genstand for en auktion for hver ny bruger.
Det betyder, at Google Ads-priserne er flydende og afhænger af, hvad dine konkurrenter byder på for de søgeord, placeringer og målgrupper, du vælger.
Hvis du er målrettet mod søgeord med høj konkurrence og høj kommerciel hensigt (og høj potentiel værdi), ender du med at bruge en masse penge. Men den mulige ROI er også meget højere.
Som en lille virksomhed har du måske en fysisk butik, som folk skal besøge for at du kan betjene dem. Med Google Ads kan du målrette din annonce til at blive vist til personer inden for et bestemt geografisk område. Ved at annoncere til folk i dit geografiske område og ikke i andre områder sikrer du dig, at dine annoncer kun når ud til de mest relevante potentielle kunder.
Hvis du vil oprette de mest effektive Google-søgeannoncer, skal du vide, hvad dine kunder søger efter – og ingen kender deres kunder bedre end små virksomheder. Når du opretter din annonce, skal du byde på de bedste søgeord, der ikke kun vedrører din virksomhed, men også omhandler de problemer, som dine kunder har, og som din virksomhed løser. Du er nødt til at tænke som dine kunder for at finde de rigtige søgeord.
Hvis du f.eks. ejer en lille fiskebutik, kan du enten målrette mod brede søgeord som *lokal frisk fisk eller du kan dykke ned i mere specifikke søgeord med høj CPC-værdi for CPC-long-tail søgeord som *bedste lokalt fangede friske ørreder
Hvis du kender den rette balance mellem søgeord, får du en højere placering og kan målrette dine annoncer yderligere, så de vises for de personer, der har brug for en virksomhed som din på det pågældende tidspunkt.
Hvis du er usikker på, hvordan dit reklamebudget vil se ud på lang sigt, skal du ikke være bekymret. Det er helt op til dig, hvor meget du bruger. Med Google Ads kan du fastsætte dit budget på forhånd og lægge et loft over det til en bestemt pris. På den måde vil du aldrig bruge mere end det, du kan sætte til side.
Det tager typisk omkring 7 dage for Googles algoritme at indsamle data nok til at afslutte indlæringsfasen. Dette varierer dog, og det kan tage længere tid afhængigt af en række forskellige faktorer. Hvis du f.eks. ønsker at opnå konverteringer for en virksomhed, der har en lang eller svingende købscyklus, hvis dine søgeord har en lav søgevolumen, hvis du er rettet mod en lille målgruppe, eller hvis du har et begrænset budget.
Når algoritmen har tilstrækkeligt med data, vil din status blive angivet som “kvalificeret”, og du skal bruge disse data til at foretage nogle ændringer for at optimere kampagnen i forhold til dine mål og målsætninger. Der er flere ting, der kan være nødvendige at gøre for at optimere en kampagne. Det kan være nødvendigt at opdatere budstrategien og budgettet, annonceteksten eller landingssideteksten skal muligvis testes og opdateres, placeringer eller målgrupper skal muligvis inkluderes eller udelukkes, og det kan være nødvendigt at oprette eller justere en annonceringsplan. Nøgleord og negative nøgleord skal justeres, tilføjes eller fjernes.
Hver gang der foretages en ændring, skal du vente på data nok (ca. en uge eller to afhængigt af de faktorer, der er anført ovenfor) til at fastslå, hvordan ændringen har påvirket kampagnen. En anden grund til, at det er bedst at vente på, at Google Ads genindlærer, er, at ændringer, der foretages ofte, faktisk kan forlænge indlæringsperioden.
Så hvor lang tid tager det for Google-annoncer at få resultater? Hvis du tager dig tid til at undersøge og udvælge dine søgeord og placering(er) omhyggeligt, oprette kampagnen på en måde, der passer bedst til dine mål, og skaber annoncer og landingssider, der giver genklang hos dit publikum, vil det minimere antallet af nødvendige ændringer, hvilket vil forkorte den tid, det tager at optimere din kampagne og opnå resultater for din virksomhed.
Der er masser af fordele ved at annoncere på Google, herunder muligheden for at nå ud til målrettede og motiverede målgrupper, prismodellen pay for performance og en nem ROI, der er nem at spore. Selv om der er ulemper, kan du finde måder at navigere udenom dem.
Hvis du er bekymret for dit budget, kan du undgå at konkurrere med større virksomheder ved at bruge flere longtail og lokale søgeord, hvilket vil være med til at sænke omkostningerne ved at byde på søgeord, som alle vil have. Disse søgeord er måske ikke så efterspurgte som de andre, men vil ikke desto mindre være effektive til at føre mere konverterende trafik til dit websted.
Hvis du er bange for, at du ikke kan håndtere al kompleksiteten i Google Ads-systemet, skal du ikke være bekymret. Online Marketing-bureauer er blevet født specielt til at gøre dette for dig. I stedet for at investere tid og kræfter i at lære alting eller faktisk oprette et team i din virksomhed til at håndtere Online Advertising uden sikkerhed for deres succes. Et online digitalt bureau kommer med et team af eksperter, der kan håndtere alle dine behov for online markedsføring uden at du skal lægge alle de kræfter i det.
Et godt digitalt marketingbureau vil aldrig holde op med at teste og omarbejde sin strategi for at øge din ROI og forbedre dens overordnede effektivitet.
Digitale marketingbureauer evaluerer din webtrafiktrafik, bestemmer de bedste onlineplatforme at investere i og opretholder løbende balancen mellem dine marketingaktiviteter og de resultater, de giver.
Samarbejde med et digitalt marketingbureau betyder, at flere leads bliver konverteret til kunder. Det betyder langsigtet vækst i salget.
Endnu en ting at tænke over: Hvis du vil gøre alt det, som et digitalt marketingbureau gør, skal du ansætte en marketingstrateg, marketingchef, designere, tekstforfattere og udviklere for at opbygge din egen digitale marketingafdeling. Overvej, hvad du kan købe for dine penge, når du hyrer et digitalt marketingbureau i forhold til at ansætte fuldtidsansatte medarbejdere. Tal om at foretage den rigtige investering!